A blogról

Idült, kétoldali bibliophilia. Regények, ajánlók, kritikák, olvasás, egyszóval minden, ami a (szó)csövön kifér. uj.jpg

Archívum

Utolsó kommentek

  • Soan: @bbjnick: A napközi szerintem is egy tuti dolog volt akkoriban (nekem talán picit előbb, mint nek... (2013.11.24. 17:04) Mindennapos olvasás?
  • Soan: @the_bard: Egyébként rá lehet szoktatni valakit az olvasásra? Múltkor valaki beszélt a rádióban, ... (2013.11.24. 16:59) Mindennapos olvasás?
  • the_bard: @Soan: Igen, ez is igaz. Azoknak, akik életükben nem olvastak mondjuk 10 percnél többet egyhuzamba... (2013.11.24. 16:45) Mindennapos olvasás?
  • Soan: @the_bard: Nem lehetne mondjuk egy egész óra helyett 10 perccel kezdeni? Nem lehet lecsípni valam... (2013.11.24. 16:31) Mindennapos olvasás?
  • the_bard: @bbjnick: Igen, ilyesmire én is emlékszem még alsóból. Azonban mintha elvesztette volna a "rendsze... (2013.11.24. 16:07) Mindennapos olvasás?
  • Utolsó 20

Éppen ezeket

Már egyszer kifejtettem máshol, hogy mi a véleményem ezzel a mindennapos testneveléssel kapcsolatosan. Nem lenne ez alapvetően rossz ötlet, ha adottak lennének a feltételek, de hát itt felénk ugye az a szokás, hogy először törvényben kötelezünk valakit valamire, aztán teremtjük meg a feltételeket hozzá, már ha egyáltalán. Most nem akarom kifejteni, hogy pontosan mennyi értelme is van a délután háromkor egymásra zsúfolódó osztályoknak, akik jobb híján lépcsőznek vagy az iskolát futkossák körbe, biztosan ettől lesz majd nekünk sokkal jobb a jövőben, én speciel őszintén hiszek benne.

Viszont eszembe jutott valami ennek kapcsán: a fenti mintára lehetne mondjuk mindennapos olvasást tartani. Egy könyvet szerintem minden gyerek tudna az iskolában tartani, amit éppen olvas, ezért mondhatjuk, hogy a technikai feltételek nem gátolnák a sikert. Nagyon egyszerűen úgy nézne ki a dolog, hogy minden gyerek leülne, és kötelező jelleggel olvasna egy órát. Na bumm, hát kábé ennyi. Mindegy mit olvasna, amit épp szeretne. Az iskolai könyvtárból válogathatna is. Aztán megbeszélhetnénk, ki mit olvasott, hogy tetszett neki, meg hasonló furcsaságok. Nem kellene hozzá még talán szaktanár sem. Nem kellene emellett plusz helyiség, tanári gárda, szervezés, eszközök, semmi. Lehetne közben enni-inni, kimenni vécére, hátradőlni, bármi. Ennek szerintem eléggé adottak a feltételei befektetés nélkül is. Meg azt hiszem, igény is volna rá, elnézve társadalmunkat.

Mi hiányzik hát?

Címkék: oktatás olvasás irodalom

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bibliophil.blog.hu/api/trackback/id/tr625644067

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Soan 2013.11.19. 20:36:35

Én is valami hasonlót gondoltam. Pontosabban azt, miért nincs az iskolákban valami relax-terem. Amit például kiérdemelhetne egy-egy osztály (szerintem a kötelező dolgokat a gyerekek zsigerből utálják, legyen az bármi). És akkor ott lehetne zenét hallgatni, akár a szőnyegen henteregve, olvasni, felolvasni, … vagy valami vetítés. Művészettörténet, filmek, … Jó tudom, ez egy kicsit mesebeli. És különben is ezt csinálja a család.

the_bard 2013.11.20. 06:14:13

@Soan: Ez egy nagyon jó ötlet. Sajnos ehhez kellene némi pénz, tehát innentől problémás a dolog, másrészről nekem kicsit úgy tűnik, sosem volt cél felsőbb körökben igazán az, hogy a gyerek jól is érezze magát az iskolában. Pedig. Sajnos igen sok olyan család van, ahol ezek a funkciók nem működnek, sőt, a gyerek inkább menekül otthonról akár be az iskolába is. Ezért is lenne fontos az ilyesmi, igen.

Soan 2013.11.20. 16:49:39

@the_bard: Hallóóóóó! Egy üres teremről meg egy osztályfőnöki óráról beszélünk! Ennek melyik része az, amihez pénz kell? Mármint hogy annál több, mint ami a kötelező olvasás órához kellene.
Különben ezt a közös olvasást nem lehet a normális magyar irodalom óra tanrendjébe beépíteni? Esetleg szakkör? Pont most hallottam, hogy egy harmadikos osztály közösen fogja elolvasni a Málnaszörp és szalmaszálat. Jó, tudom, az Egri csillagok kicsit vastagabb.

the_bard 2013.11.20. 17:27:42

@Soan: Ehhez először is kellene egy külön terem. Az iskolák többségében így sincs elég, nemhogy még plusz. Kellene bele berendezés, kivetítő, hangcucc, kényelmes bútorok, miegymás. Ezek nem nagy összegek, de mikor látunk mi olyat, hogy valaki az oktatásba invesztál?

A közös olvasással meg az a baj, hogy irodalomórán a kötelező tananyagra is alig-alig jut idő, heti három irodalommal csak a profik jutnak el pl. a mai irodalomig. Ez már sajnos nem fér bele, pedig ennek erről kellene szólnia valójában. Meg a hasonlókról. De hát ettől még mindig inkább elfelé haladunk sajnos.

Soan 2013.11.20. 18:45:51

@the_bard: Rossz válasz! A jó válasz úgy kezdődne, hogy rendben. Tételezzük fel, hogy van egy üres terem. Az anyukák varrnak bele babzsák-fotelt, meg előszednék a padlásról a nagymamától örökölt szőnyeget, amit egyébként sajnáltak kidobni. És egy-két gyereknek biztos van elég jó zenecucca, még büszkék is lennének rá, ha behozhatnák.
De azután! És aztán? Aztán mi történne?

the_bard 2013.11.20. 19:37:04

@Soan: Hogy mi történne? Az iskola jobb hellyé válna. Kimondani is ijesztő.

Soan 2013.11.21. 18:14:13

@the_bard: Úgy értettem, ha elképzeled ... mondjuk maradva a mindennap olvasóóra példádnál. Szóval mondanád, hogy következő órára mindenki hozzon egy könyvet. Aztán hogy zajlana? Lennének tipikus dolgok. Például ha lenne gyerek, aki kicsit ki akarna lógni a sorból, ő mit hozna, mit gondolsz?
Egyáltalán, te szívesen foglalkoznál ilyen órákkal?

the_bard 2013.11.22. 18:19:25

@Soan: Én nagyon szívesen foglalkoznék ilyen órákkal, igen. Pl. mikor valaki végére érne egy könyvnek, akkor megbeszélhetnénk közösen. Lehetne olyat is, hogy könyvenként legalább 5 érdekes idézetet kellene választani, majd ezeket megbeszélni a többiekkel. Vagy kedvenc szereplőt választani, és az ő szemszögéből elmesélni a történetet. Vagy megírni az előzményeket. Vagy a folytatást. Ha valaki ki akarna lógni, olyat hozna, amivel meg is teheti ezt. Ez nettó haszon, mert a többiek is megismernék így az adott könyvet, és egymást is jobban. Lehetne "kedvenc könyv"-napot tartani, ahol mindenkinek meg kellene győznie a többieket 5 perc alatt, hogy olvassák el az ő kedvenc könyvét. Aki a legtöbb olvasót szerzi, az győz. Tarthatnánk olyan alkalmakat, amikor csak az adott könyvek keletkezéstörténetéről van szó. Vagy véleményeket ütköztetnénk. Vagy feldobnánk egy témát, és ahhoz keresnénk műveket. Aki a legtöbbet/legjobbakat találja, az győz. El is játszhatnánk választott kulcsjeleneteket. Elő is adhatnánk őket. Akié a legjobb, az győz. Lehetne legjobb főszereplő/mellékszereplő/díszlet stb., mint az Oscar-díjátadókon.

Szóval igen, lenne ötletem, azt hiszem. :)

Soan 2013.11.22. 18:59:42

@the_bard:
És egyébként egy átlag osztályban hány gyerek vállalkozik az ilyesmire szívesen? Hányan olvasnak egyébként úgy, hogy ... mellesleg az igazat megvallva, én sem bírnám.
Visszagondolva a valamikori középiskolai osztályomra - jó, az még a háború előtt volt -, attól tartok hamar elmenne a kedved minden kreatív feladattól.
Azt hiszem első lépésnek inkább valami közös olvasást bírnék elképzelni, vagy felolvasást.
Vagy túl sötéten látok? Talán a mostani diákok sokkal lelkesebbek és nyitottabbak. Legalábbis akik fakultációra járnak, biztosan.
Egyébként miért nem működik ez a kötelező olvasmányok esetében? Kedvenc szereplőt lehetne választani, kedvenc idézetet is.

Apropo! Olvastad ezt: moly.hu/konyvek/frank-mccourt-a-tanarember
Jó, ez Amerika, meg nem egy csúcs-suli, mindenesetre tanulságos.

Vajon hány év tanítás kell ahhoz, hogy egy tanárembernek már ne legyenek többé világmegváltó/rendszerépítő ambíciói?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.11.24. 06:30:55

@the_bard:

Ez a dolog a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján, "fatornyos kis falum" napközijében létezett. Alsótagozatos ált. isk.-sok voltunk, a szilencium alatt, ami napi kb. két óra volt, aki elkészítette a házifeladatot és megtanulta a megtanulnivalót, önálló csöndes tevékenységet folytathatott, ami mi más lehetett volna, mint az olvasás. A termükben e célra több polcnyi könyv állt rendelkezésre, de aki azt akarta, az olvashatta az otthonról/könyvtárból hozott könyvét is. Voltak "slágerkönyvek", amik kézről kézre jártak és beszélgetéseinknek rendszeres témái voltak a könyvek. Az egésznapos iskola (ami tkp. kötelező napközit jelent) bevezetésével ez újra aktuálissá válhat.

the_bard 2013.11.24. 16:04:04

@Soan: Nem tudom, én azért valamennyire hiszek abban, hogy a gyerekek pozitívan állnának hozzá, már csak azért is, mert ez totál más lenne, mint egy átlagos tanóra. A közös olvasás/felolvasás egyébként jó ötlet.

Nem tudom, mennyi idő kell a kiégéshez, de nekem ez a hét év még biztosan nem volt elegendő. :D Világmegváltó ambícióim pedig sosem voltak, egész egyszerűen csak jól akarom csinálni, amit csinálok, annak ellenére, hogy nagyjából minden fontosabb tényező ezzel szembemegy. De így legalább van benne kihívás! :D A könyvet el fogom olvasni, érdekesnek tűnik!

the_bard 2013.11.24. 16:07:22

@bbjnick: Igen, ilyesmire én is emlékszem még alsóból. Azonban mintha elvesztette volna a "rendszer" a bizalmat a gyerekekben, ellenőrizhető akarja tenni minden tevékenységüket, így az olvasást is. Miért nem lehet hagyni időt arra, hogy magától tegye? Mert akkor nem jut idő a tananyagra? Ugyan. A tananyag egyik célja pont az olvasás megszerettetése lenne, szóval ezzel nehéz indokolni az ilyesmit. Mindenesetre hátha pozitív irányban változik a dolog, én reménykedem benne. Csak nehogy az egész napos iskolával egész napos kötelező programok is járjanak, mert az megint nem fog teret hagyni arra, hogy a diák a saját érdeklődését kövesse. Majd látjuk, én is kíváncsi vagyok.

Soan 2013.11.24. 16:31:05

@the_bard:
Nem lehetne mondjuk egy egész óra helyett 10 perccel kezdeni? Nem lehet lecsípni valami óra elejéből vagy végéből?

(A dizájnról: Ez a fekete kicsit komor. A dobozfejű emberke is fekete-fehér lett. Talán kicsit borongós a hangulatod? Én kérném vissza a régit ha lehet. Annál is inkább, mert ... tudod elég sok látássérülteknek szóló oldalt nézek ...:))))

the_bard 2013.11.24. 16:45:42

@Soan: Igen, ez is igaz. Azoknak, akik életükben nem olvastak mondjuk 10 percnél többet egyhuzamban, nem biztos, hogy a legjobb kezdés egyből 45 perc. :)

Köszönöm a visszajelzést! Igen, a fekete kicsit sok volt, váltottam is erre. Még most alakítom ki a dizájnt, van pár ötletem, de ez a sablon tetszik talán a legjobban. (Mármint ez a fehér, kék linkekkel. :) A dobozfejű emberke pedig "csak úgy" lett fekete-fehér, a hangulatommal semmi baj szerencsére. :)

Soan 2013.11.24. 16:59:50

@the_bard:
Egyébként rá lehet szoktatni valakit az olvasásra? Múltkor valaki beszélt a rádióban, és valami olyasmiről volt szó, hogy ha valahány éves korig nem vált szokássá, utána már kár a gőzért.

Plusz megjegyzés, hogy én hiszek abban, ha a kötelezőből közösen felolvastok valami nagyon érdekes részt, az kedvet csinálhat a többi részéhez is. Csakhogy mi az az érdekes rész?

(A dizájn oké, fotó tetszik, lassan kezded belakni.:))

Soan 2013.11.24. 17:04:16

@bbjnick:
A napközi szerintem is egy tuti dolog volt akkoriban (nekem talán picit előbb, mint neked).
Én nem emlékszem, hogy nem tanulnom kellett volna otthon, legalábbis úgy hatodikig biztos nem. Pedig énekkarra is jártam!:))
De hol vannak azok az idők! Szédült tempót élünk, és épp a napokban állapította meg valaki, hogy most érzékelhetően a gyorsulás is gyorsul.
Meg is keresem ki mondta, hogy Állítsátok meg a világot, ki akarok szállni! (Vagy valami hasonlót, úgyhogy nem is tettem idéző jelet)
süti beállítások módosítása